Agama di Tanah Arab

Sebelum kebangkitan nabi Muhammad s.a.w di Tanah Arab, wujud pelbagai jenis kepercayaan seperti:

Kepercayaan tempatan di Tanah Arab sangatlah terkenal sehingga ke pantai Lebanon dan ke utara Semenanjung Tanah Arab. Ia berasaskan kepada penyembahan kepada dewata dan lain-lain upacara. Dewa dan dewi yang terkenal termasuklah dewa Hubal, dewi al-Lāt, dewi al-'Uzza dan dewi Manāt. Dewa dan dewi ini dipuja di pusat-pusat pemujaan tempatan termasuklah di Kaabah dalam kota Mekah. 

Sesetengah cendekiawan Barat membuat spekulasi bahawa Allah itu berkemungkinan adalah salah satu dewata yang wujud dalam agama orang Mekah dan mereka percaya bahawa kuil yang terdapat di Mekah itu diperbuat untuknya walaupun kelihatan seperti tiada fungsi dalam agama orang Mekah. Banyak daripada penjelasan berbentuk jasadi mengenai dewata sebelum kebangkitan nabi Muhammad s.a.w bolehlah dikesan datang dari berhala-berhala. Terutamanya berhala-berhala yang berada berdekatan dengan Kaabah yang didakwa mengandungi hampir 360 buah berhala. Hampir menyamai bilangan hari dalam setahun.

Agama-agama yang lain diwakili oleh sebilangan kecil masyarakat di situ mengikut komuniti mereka yang tersendiri. Pengaruh-pengaruh dari empayar-empayar ketika itu seperti empayar Romawi, empayar Aksum dari Habsyah dan empayar Sassan dari Persia menyebabkan wujudnya masyarakat Nasrani berbahasa Arab dan lain-lain di sebelah barat daya, timur laut dan selatan Tanah Arab. Agama Nasrani kurang memberi kesan kepada masyarakat di Tanah Arab, namun masih terdapat sebilangan kecil masyarakat yang menganuti ajaran agama tersebut. Dengan pengecualian kepada agama Nasrani aliran Nastura di sebelah timur laut dan Teluk Parsi, bentuk pemahaman ajaran Nasrani di Tanah Arab adalah jenis Monofisitisme. 

Tanah Arab turut menjadi tempat pelarian bagi masyarakat Yahudi dari empayar Romawi sejak zaman nabi Isa a.s lagi. Keadaan ini menyebabkan munculnya diaspora masyarakat Yahudi di Tanah Arab selain daripada masyarakat Arab tempatan turut menganuti agama tersebut menerusi kahwin campur dan sebagainya.    

Sebagai tambahan, pengaruh empayar Parsi turut menyebabkan agama orang Parsi dianuti oleh sebilangan masyarakat Arab. Ajaran Zoroaster wujud di sebelah timur dan selatan Tanah Arab. Selain itu, aliran agama orang Parsi seperti ajaran Mani atau kemungkinannya ajaran Mazdak pun turut pernah diamalkan di kota Mekah.