A. "Pernyataan masalah menerangkan konteks bagi pengkajian dan ia juga mengenalpasti pendekatan umum bagi analisis" (Wiersma, 1995; ms. 404).
B. "Sesuatu masalah mungkin ditakrif sebagai isu yang wujud dalam sastera kajian, teori, atau amalan yang membawa kepada keperluan untuk pengkajian dijalankan" (Creswell, 1994, ms. 50)
C. Pentingnya untuk para pembaca mengenali masalah dalam rancangan pengkajian dengan mudah. Kadang-kadang masalah yang tak diformulasi dengan baik atau kurang jelas diselindungi dalam perbincangan yang seterusnya. Dalam hal sebegitu, penilai atau ahli jawatankuasa akan ada masalah nak kenali masalah tu.
D. Sesuatu pernyataan masalah mestilah dipersembah dalam sesuatu konteks. Konteks tu pulak mesti disediakan dan diterangkan sikit sebanyak, termasuk jugak dengan perbincangan tentang rangka kerja teori dan konsep yang dalamnya ada sekali.
Masalah dijelaskan dengan terang dan ikut rangka kerja teori atau sebaris pertanyaan yang mengikat pengkajian supaya tak lari dari tajuk. Ini penting sebab dalam hampir seluruh rancangan pengkajian dan perlu perhatian rapi.
Ia merupakan unsur utama yang menggabungkan rupa AERA dan APA untuk rancangan atau cadangan ni. Penting juga dalam kajian kuantitatif dan kajian kualitatif.
E. Nyatakan masalah dalam istilah yang difahami seseorang yang umumnya canggih tetapi juga dalam masa yang sama untuk tak mengetahui bidang yang anda nak kaji tu.
F. Pernyataan masalah yang berkesan adalah yang menjawab soalan "kenapa pengkajian ni perlu dijalankan?" Jika pengkaji tak boleh jawab salan ini dengan jelas dan terang, tersekat-sekat (menumpukan kepada masalah makro atau bahagian global yang tentunya tak akan diberitahu atau dibuat oleh pengkajian), maka pernyataan masalah itu akan menjadi samar-samar.
G. Untuk cadangan dalam sesuatu persidangan, pernyataan masalah umumnya dikaitkan dalam mukadimah. Cadangan rancangan pengkajian dalam akademik untuk tesis atau disertasi patut ada bahagian yang berasingan untuk mukadimah dan pernyataan masalah.