A. "Penilaian sastera (literature review) menyediakan latarbelakang dan konteks kepada masalah kajian. Ia sepatutnya membangunkan keperluan untuk kajian dan menunjukkan bahawa penulis mempunyai pengetahuan dalam bidang tersebut" (Wiesma, 1995, ms 406)
B. Penilaian sastera memenuhi beberapa perkara penting seperti:
1. Ia berkongsi dengan pembaca keputusan dari pengkajian lain yang berkaitan rapat dengan pengkajian yang dilaporkan (Fraenkel & Wallen, 1990).
2. Ia berkaitan dengan satu pengkajian kepada yang lebih besar, perbincangan yang berterusan dalam sastera tentang topik yang berkaitan, mengisi sela dan memperpanjang pengkajian sebelumnya (Marshall & Rossman, 1989).
3. Ia menyediakan rangka kerja untuk membangunkan kepentingan pengkajian, di samping menjadi penanda aras membandingkan keputusan sesuatu pengkajian dengan jumpaan yang lainnya.
4. Ia "membingkaikan" masalah yang dah dikenalpasti awal-awal nya.
C. Menunjukkan kepada para pembaca bahawa hang mempunyai kefahaman dalam bidang itu dan hang memang sedaq kepentingan perkembangan pengkajian dan kaedahnya.
D. Menunjukkan tapak asas untuk pengkajian anda. Bagaimana supaya pengkajian anda itu takkan bercelaru, dipinda, atau diperpanjang kepada versi yang baru.
E. Elakkan pernyataan yang menunjukkan bahawa sikit saja yang dilakukan dalam bidang tu atau apa yang dibuat tu terlalu cenderung kepada memberikan ringkasan mudah. Pernyataan berbentuk macam ni biasanya diambik jadi penunjuk bahawa penulis tu sebenaqnya tak besa dengan sastera.
F. Dalam cadangan pengkajian, penilaian sastera secara umumnya ringkas dan terus kepada isi dia sahaja. Tegas sikit dalam penilaian bagi contoh-contoh. Sastera yang dipilah mestilah relevan (APA, 2001). Pilih dan rujuk citation yang sangat-sangat sesuai sahaja. Buat isi utama jadi lebih terang dan jelas.
G. Ahli jawatankuasa mungkin hendak satu bahagian menggariskan strategi kajian anda. Prosedur yang anda pakai dan sumber-sumber yang anda dah selidiki misalnya macam pangkalan data, jurnal, bank ujian, pakar dalam bidang) untuk kumpulkan sekali hang punya penilaian sastera. Periksa balik dengan pemeriksa anda.
B. Penilaian sastera memenuhi beberapa perkara penting seperti:
1. Ia berkongsi dengan pembaca keputusan dari pengkajian lain yang berkaitan rapat dengan pengkajian yang dilaporkan (Fraenkel & Wallen, 1990).
2. Ia berkaitan dengan satu pengkajian kepada yang lebih besar, perbincangan yang berterusan dalam sastera tentang topik yang berkaitan, mengisi sela dan memperpanjang pengkajian sebelumnya (Marshall & Rossman, 1989).
3. Ia menyediakan rangka kerja untuk membangunkan kepentingan pengkajian, di samping menjadi penanda aras membandingkan keputusan sesuatu pengkajian dengan jumpaan yang lainnya.
4. Ia "membingkaikan" masalah yang dah dikenalpasti awal-awal nya.
C. Menunjukkan kepada para pembaca bahawa hang mempunyai kefahaman dalam bidang itu dan hang memang sedaq kepentingan perkembangan pengkajian dan kaedahnya.
D. Menunjukkan tapak asas untuk pengkajian anda. Bagaimana supaya pengkajian anda itu takkan bercelaru, dipinda, atau diperpanjang kepada versi yang baru.
E. Elakkan pernyataan yang menunjukkan bahawa sikit saja yang dilakukan dalam bidang tu atau apa yang dibuat tu terlalu cenderung kepada memberikan ringkasan mudah. Pernyataan berbentuk macam ni biasanya diambik jadi penunjuk bahawa penulis tu sebenaqnya tak besa dengan sastera.
F. Dalam cadangan pengkajian, penilaian sastera secara umumnya ringkas dan terus kepada isi dia sahaja. Tegas sikit dalam penilaian bagi contoh-contoh. Sastera yang dipilah mestilah relevan (APA, 2001). Pilih dan rujuk citation yang sangat-sangat sesuai sahaja. Buat isi utama jadi lebih terang dan jelas.
G. Ahli jawatankuasa mungkin hendak satu bahagian menggariskan strategi kajian anda. Prosedur yang anda pakai dan sumber-sumber yang anda dah selidiki misalnya macam pangkalan data, jurnal, bank ujian, pakar dalam bidang) untuk kumpulkan sekali hang punya penilaian sastera. Periksa balik dengan pemeriksa anda.