A. "Bahagian kaedah atau prosedur merupakan bahagian penting dalam rancangan pengkajian hang. Kegiatan seharusnya dijelaskan dengan selengkap mungkin, dan jugak kesinambungan antara kegiatan ni kenalah jelas" (Wiersma, 1995; ms. 409)
B. Tandakan langkah kaedah yang hang akan amik untuk jawab setiap soalan hang atau untuk uji setiap hipotesis yang terjelma dalam bahagian soalan atau hipotesis hang.
C. Semua kajian dikacau dengan kehadiran pembolehubah yang mengusutkan sebab ia akan mengaburi maklumat yang hang nak. Pembolehubah yang mengacau tu kena diminimakan dengan pelbagai jenis kawalan atau dijangkakan dan disaring oleh proses perawakan (Guba, 1961, 1961). Dalam bahagian design, cuba tandakan:
1. pembolehubah yang hang cadangkan untuk dikawal dan bagaimana caranya hang nak kawal pemboleh tu, secara eksperimen atau secara statistik?
2. pemboleh ubah yang hang nak rawakkan, dan sifat unit yang dirawakkan contohnya pelajar ka, darjah-darjah ka, atau sekolah sebagainya.
D. Jaga-jaga dengan sumber-sumber yang momkin membawak kepada kesilapan sebab dalam bahagian design ni hang memang terdedah kepada kesilapan. Hang tak buleh hasilkan design yang bebas kesilapan atau semporna sebab takdak sapa pon yang buleh buat macam itu. Gena pon, hang patut kendalikan sebarang sumber kesilapan yang momkin dan coba untuk atasi somber-somber ni atau ambil kira jugak masuk dalam analisis hang. Lagi pun, hang patut juga dedahkan kepada pembaca sumber-sumber yang hang kenalpasti dan jugak apa usaha yang hang dah buat untuk kendalikan semua tu.
E. Sampling (Pengujian contoh)
1. Sebab utama untuk diambik kira dengan pengujian contoh ni adalah kesahihan. Tahap mana tafsiran keputusan pengkajian ikot dari pengkajian itu sendiri dan jugak tahap mana keputusan boleh digeneralisasikan kepada situasi lain-lain dengan orang lain (Shavelson, 1988).
2. Pengujian contoh ni kritikal kepada kesahihan luaran. Tahap mana jumpaan kajian boleh digeneralisasikan kepada orang atau situasi lain berbanding dengan perkara yang diperhatikan dalam kajian. Untuk mengeneralisasikan dengan sahih jumpaan dari sesuatu contoh kepada beberapa populasi tertakrif memerlukan contoh itu dikeluarkan dari populasi menurut satu daripada beberapa rancangan pengujian contoh kemungkinan. Contoh kemungkinan diperlukan untuk contoh kemungkinan dari sebarang unsur dimasukkan dalam populasi diberikan keutamaan dan muktamad. Semua contoh kemungkinan melibatkan idea tentang pengujian contoh rawak di beberapa tahap (Shavelson, 1988). Dalam eksperimentasi, dua langkah berbeza ada terlibat:
Pilihan rawak - peserta yang dimasukkan dalam contoh dipilih secara rawak dari populasi yang sama. Takrif populasi dan penandaan rancangan ujian contoh secara lengkap.
Tugasan rawak - peserta untuk contoh ditugaskan secara rawak dari keadaan yang dikaji.
3. Sebab lain untuk diambil kira dengan pengujian contoh ni adalah kesahihan dalaman. Maksud dia tahap yang mana hasil keputosan kajian dari pembolehubah yang dah dipergunakan, disukat, atau dipilih berbanding dengan pembolehubah len yang tak dilayan secara tersusun. Tanpa pengujian contoh kemungkinan, jangkaan kesilapan tak bleh dibangunkan (Shavelson, 1988).
4. Mungkin jugak kata kunci dalam ujian contoh adalah secara perwakilan. Seseorang tu kena tanya diri sendiri, "adakah contoh dalam pemerhatian populasi atau kumpulan contoh yang dipilih untuk pensampelan bersifat mewakili.
5. Apabila contoh sampel yang dikeluarkan dengan susahnya (contoh ketakmungkinan), rasional, dan had-had yang mesti dikeluarkan secara terang.
6. Jika ada, gariskan karakteristik yang ada pada sampel contohnya ikot jantina, bangsa, etnik, status sosioekonomi atau lain-lain keahlian kumpulan yang sesuai.
7. Kaedah-kaedah diperlengkap untuk ikot bagi mendapatkan kerelaan yang termaklum dan memastikan maklumat yang didapati adalah bersifat sulit.
F. Instrumentasi
1. Menggariskan instrumen yang hang cadang nak gunakan contoh dia macam skala, kajiselidik, protokol temuramah, dan grid pemerhatian. Kalu hang dah penah guna instrumen sebelom ni, kenalpasti pengkajian yang sebelum tu dan jumpaan berkaitan dengan kebolehyakinan dan kesahihan. Kalu instrumen sebelum tu tak nah diguna, gariskan prosedur-prosedur yang hang akan ikot untuk memperkembang dan uji kebolehyakinan dan kesahihannya. Dalam kes kemudian, penting untuk buat pilot study. Satgi pergi check apa kejadahnya pilot study ini?
2. Sebab pemilihan instrumen dalam kebanyakan kes menyediakan takrifan perlaksanaan pembinaan, ia merupakan satu langkah penting dalam cadangan pengkajian hang. Contoh, di tahap langkah ni lah konsepsi sastera seperti "kemujaraban diri berkaitan dengan pencapaian sekolah" menjadi "pencapaian dalam skala kemujaraban diri mempelajari matematik berkaitan dengan purata gred point." Senang cakapnya, keputusan pengkajian hang akan relevan troih hanya dengan pernyataan-pernyataan perlaksanaan (operational statements) atau pernyataan instrumental (Guba, 1961).
3. Masukkan lampiran dengan sesalinan instrumen yang akan digunakan atau protokol temuramah yang akan diikuti. Jugak masukkan bahan-bahan contoh dalam penerangan instrumen.
4. Untuk kajiselidik bersurat, kenalpasti langkah-langkah yang akan diambik dalam mengaturkan kajiselidik dan kajiselidik lanjutan untuk mendapatkan kadar maklumbalas yang tinggi.
G. Pengumpulan data
1. Gariskan rancangan umum untuk pengumpulan data hang. Ia mungkin jugak termasuk dengan prosedur kajiselidik pentadbiran atau prosedur pemerhatian. Masukkan juga pernyataan yang terang meliputi bidang kawalan yang akan digunapakai. Kalu sesuai, bincangkan bagaimana cara dia hang dapatkan masukan.
2. Sediakan garis masa dan jadual yang hang jangka hendak ikot nanti.
H. Analisis data
1. Tentukan butir-butir prosedur yang hang akan gona, dan label dengan tepat contoh dia ANOVA, MANCOVA, HLM, etnografi, pengkajian kes, atau teori asas berpasak. Kalau prosedur mengekod digunakan, terangkan dalam perincian yang semunasabah mungkin. Kalau hang buat dia jadi segitiga penjuru, hati-hati semasa terangkannya. Hubungkan hang punya tujuan setepat mungkin dan bagi sebab jugak sebab apa anda buat begitu kepada pembaca. Ia membantu hang dan pembaca hang menilai pilihan-pilihan yang dah dibuat dan prosedur yang hang dah ikot.
2. Tunjokkan secara rengkas sebarang alat analisis yang hang akan gunakan dalam kajian dan jangkakan untuk diguna misalnya etnograf, NUDIST, AQUAD, SAS, SPSS, atau SYSTAT.
Sediakan rasional yang dah dipikirkan elok-elok untuk keputusan hang bagi menggunakan design, kaedah (metodologi), dan analisis yang hang dah pilih.
B. Tandakan langkah kaedah yang hang akan amik untuk jawab setiap soalan hang atau untuk uji setiap hipotesis yang terjelma dalam bahagian soalan atau hipotesis hang.
C. Semua kajian dikacau dengan kehadiran pembolehubah yang mengusutkan sebab ia akan mengaburi maklumat yang hang nak. Pembolehubah yang mengacau tu kena diminimakan dengan pelbagai jenis kawalan atau dijangkakan dan disaring oleh proses perawakan (Guba, 1961, 1961). Dalam bahagian design, cuba tandakan:
1. pembolehubah yang hang cadangkan untuk dikawal dan bagaimana caranya hang nak kawal pemboleh tu, secara eksperimen atau secara statistik?
2. pemboleh ubah yang hang nak rawakkan, dan sifat unit yang dirawakkan contohnya pelajar ka, darjah-darjah ka, atau sekolah sebagainya.
D. Jaga-jaga dengan sumber-sumber yang momkin membawak kepada kesilapan sebab dalam bahagian design ni hang memang terdedah kepada kesilapan. Hang tak buleh hasilkan design yang bebas kesilapan atau semporna sebab takdak sapa pon yang buleh buat macam itu. Gena pon, hang patut kendalikan sebarang sumber kesilapan yang momkin dan coba untuk atasi somber-somber ni atau ambil kira jugak masuk dalam analisis hang. Lagi pun, hang patut juga dedahkan kepada pembaca sumber-sumber yang hang kenalpasti dan jugak apa usaha yang hang dah buat untuk kendalikan semua tu.
E. Sampling (Pengujian contoh)
1. Sebab utama untuk diambik kira dengan pengujian contoh ni adalah kesahihan. Tahap mana tafsiran keputusan pengkajian ikot dari pengkajian itu sendiri dan jugak tahap mana keputusan boleh digeneralisasikan kepada situasi lain-lain dengan orang lain (Shavelson, 1988).
2. Pengujian contoh ni kritikal kepada kesahihan luaran. Tahap mana jumpaan kajian boleh digeneralisasikan kepada orang atau situasi lain berbanding dengan perkara yang diperhatikan dalam kajian. Untuk mengeneralisasikan dengan sahih jumpaan dari sesuatu contoh kepada beberapa populasi tertakrif memerlukan contoh itu dikeluarkan dari populasi menurut satu daripada beberapa rancangan pengujian contoh kemungkinan. Contoh kemungkinan diperlukan untuk contoh kemungkinan dari sebarang unsur dimasukkan dalam populasi diberikan keutamaan dan muktamad. Semua contoh kemungkinan melibatkan idea tentang pengujian contoh rawak di beberapa tahap (Shavelson, 1988). Dalam eksperimentasi, dua langkah berbeza ada terlibat:
Pilihan rawak - peserta yang dimasukkan dalam contoh dipilih secara rawak dari populasi yang sama. Takrif populasi dan penandaan rancangan ujian contoh secara lengkap.
Tugasan rawak - peserta untuk contoh ditugaskan secara rawak dari keadaan yang dikaji.
3. Sebab lain untuk diambil kira dengan pengujian contoh ni adalah kesahihan dalaman. Maksud dia tahap yang mana hasil keputosan kajian dari pembolehubah yang dah dipergunakan, disukat, atau dipilih berbanding dengan pembolehubah len yang tak dilayan secara tersusun. Tanpa pengujian contoh kemungkinan, jangkaan kesilapan tak bleh dibangunkan (Shavelson, 1988).
4. Mungkin jugak kata kunci dalam ujian contoh adalah secara perwakilan. Seseorang tu kena tanya diri sendiri, "adakah contoh dalam pemerhatian populasi atau kumpulan contoh yang dipilih untuk pensampelan bersifat mewakili.
5. Apabila contoh sampel yang dikeluarkan dengan susahnya (contoh ketakmungkinan), rasional, dan had-had yang mesti dikeluarkan secara terang.
6. Jika ada, gariskan karakteristik yang ada pada sampel contohnya ikot jantina, bangsa, etnik, status sosioekonomi atau lain-lain keahlian kumpulan yang sesuai.
7. Kaedah-kaedah diperlengkap untuk ikot bagi mendapatkan kerelaan yang termaklum dan memastikan maklumat yang didapati adalah bersifat sulit.
F. Instrumentasi
1. Menggariskan instrumen yang hang cadang nak gunakan contoh dia macam skala, kajiselidik, protokol temuramah, dan grid pemerhatian. Kalu hang dah penah guna instrumen sebelom ni, kenalpasti pengkajian yang sebelum tu dan jumpaan berkaitan dengan kebolehyakinan dan kesahihan. Kalu instrumen sebelum tu tak nah diguna, gariskan prosedur-prosedur yang hang akan ikot untuk memperkembang dan uji kebolehyakinan dan kesahihannya. Dalam kes kemudian, penting untuk buat pilot study. Satgi pergi check apa kejadahnya pilot study ini?
2. Sebab pemilihan instrumen dalam kebanyakan kes menyediakan takrifan perlaksanaan pembinaan, ia merupakan satu langkah penting dalam cadangan pengkajian hang. Contoh, di tahap langkah ni lah konsepsi sastera seperti "kemujaraban diri berkaitan dengan pencapaian sekolah" menjadi "pencapaian dalam skala kemujaraban diri mempelajari matematik berkaitan dengan purata gred point." Senang cakapnya, keputusan pengkajian hang akan relevan troih hanya dengan pernyataan-pernyataan perlaksanaan (operational statements) atau pernyataan instrumental (Guba, 1961).
3. Masukkan lampiran dengan sesalinan instrumen yang akan digunakan atau protokol temuramah yang akan diikuti. Jugak masukkan bahan-bahan contoh dalam penerangan instrumen.
4. Untuk kajiselidik bersurat, kenalpasti langkah-langkah yang akan diambik dalam mengaturkan kajiselidik dan kajiselidik lanjutan untuk mendapatkan kadar maklumbalas yang tinggi.
G. Pengumpulan data
1. Gariskan rancangan umum untuk pengumpulan data hang. Ia mungkin jugak termasuk dengan prosedur kajiselidik pentadbiran atau prosedur pemerhatian. Masukkan juga pernyataan yang terang meliputi bidang kawalan yang akan digunapakai. Kalu sesuai, bincangkan bagaimana cara dia hang dapatkan masukan.
2. Sediakan garis masa dan jadual yang hang jangka hendak ikot nanti.
H. Analisis data
1. Tentukan butir-butir prosedur yang hang akan gona, dan label dengan tepat contoh dia ANOVA, MANCOVA, HLM, etnografi, pengkajian kes, atau teori asas berpasak. Kalau prosedur mengekod digunakan, terangkan dalam perincian yang semunasabah mungkin. Kalau hang buat dia jadi segitiga penjuru, hati-hati semasa terangkannya. Hubungkan hang punya tujuan setepat mungkin dan bagi sebab jugak sebab apa anda buat begitu kepada pembaca. Ia membantu hang dan pembaca hang menilai pilihan-pilihan yang dah dibuat dan prosedur yang hang dah ikot.
2. Tunjokkan secara rengkas sebarang alat analisis yang hang akan gunakan dalam kajian dan jangkakan untuk diguna misalnya etnograf, NUDIST, AQUAD, SAS, SPSS, atau SYSTAT.
Sediakan rasional yang dah dipikirkan elok-elok untuk keputusan hang bagi menggunakan design, kaedah (metodologi), dan analisis yang hang dah pilih.