A. Soalan-soalan yang relevan kepada norma atau prosedur merekod maklumat untuk jenis kajian (berapa banyak maklumat? Ada perkaitankah antara semua maklumat tersebut?). Selalu diguna dalam pertanyaan kualitatif walaupun penggunaan pertanyaan kuantitatif semakin popular.
Apabila penulis menyatakan hipotesis, pembaca juga berhak untuk didedahkan kepada teori yang dibawa kepada mereka (dan juga dari tanggapan yang terdapat dalam teori). Kesimpulan hang kena ada data, manakala hipotesis pulak kena ada rangka kerja teori.
B. Soalan kajian memberikan jugak hubungan antara dua atau lebih pemboleh ubah. Hubungan itu disusun dalam bentuk soalan. Sesuatu hipotesis mewakili satu pernyataan berbentuk perisytiharan bagi perhubungan antara dua atau lebih pemboleh ubah (Kerlinger, 1997; Krathwohl, 1988).
C. Nak menentukan sama ada menggunakan soalan atau hipotesis bergantung kepada faktor-faktor seperti tujuan pengkajian, sifat rekaan dan metodologi, serta khalayak pembaca kajian (pada saat minat dan kesukaan ahli jawatankuasa terutamanya pengerusi).
D. Amalan menggunakan hipotesis dikeluarkan dari penggunaan kaedah saintifik dalam pertanyaa sains kemasyarakatan. Ia mempunyai kebaikan filosofi dalam menguji statistik, sebab pengkaji kena dan cenderung untuk jadi konservatif atau berhati-hati dalam pernyataan kesimpulan mereka (Armstrong, 1974).
E. Hipotesis boleh dibentuk dengan empat jenis pernyataan:
1. Pembatal sastera - satu bentuk "tak ada beza" dari segi pembinaan teori. Misalnya, "Tak ada hubungan antara perkhidmatan sokongan dan keterusan akademik wanita kolej yang berusia tak tradisional." Atau pun, "tak ada perbezaan dalam pencapaian sekolah bagi pelajar yang mengawal diri sendiri tahap rendah atau tinggi."
2. Pembatal operasi - bentuk "tak ada perbezaan" dari segi tindakan yang diperlukan untuk uji hipotesis. Contoh dia, "tak ada perkaitan antara jumlah jam bagi wanita kolej berfikiran muda gunakan kesatuan pelajar dan keterusan mereka di kolej selepas tahun satu." Atau "tak ada beza purata bagi point biasa oleh pelajar dan kuartil rendah bagi pembahagian inventori pelajar yang belajar atas dorongan dan kawalan diri sendiri." Pembatal operasi umumnya merupakan bentuk yang paling disukai dalam penulisan hipotesis.
3. Alternatif sastera - sebentuk yang menyatakan hipotesis yang anda akan terima jika hipotesis pembatal ditolak, dinyatakan dari segi pembinaan teori. Dia kata dalam kata lain, hal ini selalunya adalah benda yang hang harapkan hasil tunjuk pada hang. Contoh dia bagi, "lagi ramai wanita pada usia tak tradisional guna perkhidmatan sokongan, lagi ramai lah depa akan terus ada dalam bidang akademik." Atau, "pelajar yang belajar sendiri ramai dapat markah tinggi dalam kelas daripada pelajar yang tak belajar sniri."
4. Alternatif operasi - lebih kurang macam alternatif sastera cuma tindakan dia lebih detail dan tetap. Contoh dia, "ramai wanita kolej umur tak tradisional guna kesatuan pelajar, lagi ramai la mereka akan bertahan dalam kolej tu lepas tahun pertama mereka." Atau "pelajar belajar sendiri dalam kuartil teratas dalam pembahagian inventori capai purata pencapaian tinggi berbanding dengan pelajar dalam kuartil bawahnya." pembatal - null
F. Umumnya, hipotesis pembatal digunakan jika teori atau sastera tak mebawa kepada hubungan yang dihipotesiskan antara pemboleh ubah dalam penyelidikan. Alternatif ini umomnya disimpan untuk situasi apabila teori atau kajian menunjukkan satu hubungan atau reaksi bertimbal balik yang mempunyai arah.
G. Bersedia gak untuk tafsirkan sebarang hasil yang momkin menurut soalan-soalan dan hipotesis anda. Ia boleh jadi membantu jugak kalu anda coba bayangkan dalam kepala otak anda jadual-jadual atau sebarang helah ringkasan yang dijangkakan untuk terhasil daripada kajian anda (Guba, 1961).
H. Soalan-soalan dan hipotesis semua disimpulkan boleh uji pernyataannya dan dikeluarkan terus dari teori kecuali dalam pengajian yang ada teori asas dan jenis-jenis pertanyaan kualitatif yang seropa.
I. Jelaskan dan jaga-jaga bila buat perbezaan antara pembolehubah sendirian atau bergantungan dan pastikan jugak pembolehubah-pembolehubah ni jelas kepada para pembaca. Ingat jugak untuk konsisten dalam penggunaan istilah-istilah anda. Kalu sesuai, guna corak ayat yang sama jugak susunan ayat sama dalam semua hipotesis anda.
Apabila penulis menyatakan hipotesis, pembaca juga berhak untuk didedahkan kepada teori yang dibawa kepada mereka (dan juga dari tanggapan yang terdapat dalam teori). Kesimpulan hang kena ada data, manakala hipotesis pulak kena ada rangka kerja teori.
B. Soalan kajian memberikan jugak hubungan antara dua atau lebih pemboleh ubah. Hubungan itu disusun dalam bentuk soalan. Sesuatu hipotesis mewakili satu pernyataan berbentuk perisytiharan bagi perhubungan antara dua atau lebih pemboleh ubah (Kerlinger, 1997; Krathwohl, 1988).
C. Nak menentukan sama ada menggunakan soalan atau hipotesis bergantung kepada faktor-faktor seperti tujuan pengkajian, sifat rekaan dan metodologi, serta khalayak pembaca kajian (pada saat minat dan kesukaan ahli jawatankuasa terutamanya pengerusi).
D. Amalan menggunakan hipotesis dikeluarkan dari penggunaan kaedah saintifik dalam pertanyaa sains kemasyarakatan. Ia mempunyai kebaikan filosofi dalam menguji statistik, sebab pengkaji kena dan cenderung untuk jadi konservatif atau berhati-hati dalam pernyataan kesimpulan mereka (Armstrong, 1974).
E. Hipotesis boleh dibentuk dengan empat jenis pernyataan:
1. Pembatal sastera - satu bentuk "tak ada beza" dari segi pembinaan teori. Misalnya, "Tak ada hubungan antara perkhidmatan sokongan dan keterusan akademik wanita kolej yang berusia tak tradisional." Atau pun, "tak ada perbezaan dalam pencapaian sekolah bagi pelajar yang mengawal diri sendiri tahap rendah atau tinggi."
2. Pembatal operasi - bentuk "tak ada perbezaan" dari segi tindakan yang diperlukan untuk uji hipotesis. Contoh dia, "tak ada perkaitan antara jumlah jam bagi wanita kolej berfikiran muda gunakan kesatuan pelajar dan keterusan mereka di kolej selepas tahun satu." Atau "tak ada beza purata bagi point biasa oleh pelajar dan kuartil rendah bagi pembahagian inventori pelajar yang belajar atas dorongan dan kawalan diri sendiri." Pembatal operasi umumnya merupakan bentuk yang paling disukai dalam penulisan hipotesis.
3. Alternatif sastera - sebentuk yang menyatakan hipotesis yang anda akan terima jika hipotesis pembatal ditolak, dinyatakan dari segi pembinaan teori. Dia kata dalam kata lain, hal ini selalunya adalah benda yang hang harapkan hasil tunjuk pada hang. Contoh dia bagi, "lagi ramai wanita pada usia tak tradisional guna perkhidmatan sokongan, lagi ramai lah depa akan terus ada dalam bidang akademik." Atau, "pelajar yang belajar sendiri ramai dapat markah tinggi dalam kelas daripada pelajar yang tak belajar sniri."
4. Alternatif operasi - lebih kurang macam alternatif sastera cuma tindakan dia lebih detail dan tetap. Contoh dia, "ramai wanita kolej umur tak tradisional guna kesatuan pelajar, lagi ramai la mereka akan bertahan dalam kolej tu lepas tahun pertama mereka." Atau "pelajar belajar sendiri dalam kuartil teratas dalam pembahagian inventori capai purata pencapaian tinggi berbanding dengan pelajar dalam kuartil bawahnya." pembatal - null
F. Umumnya, hipotesis pembatal digunakan jika teori atau sastera tak mebawa kepada hubungan yang dihipotesiskan antara pemboleh ubah dalam penyelidikan. Alternatif ini umomnya disimpan untuk situasi apabila teori atau kajian menunjukkan satu hubungan atau reaksi bertimbal balik yang mempunyai arah.
G. Bersedia gak untuk tafsirkan sebarang hasil yang momkin menurut soalan-soalan dan hipotesis anda. Ia boleh jadi membantu jugak kalu anda coba bayangkan dalam kepala otak anda jadual-jadual atau sebarang helah ringkasan yang dijangkakan untuk terhasil daripada kajian anda (Guba, 1961).
H. Soalan-soalan dan hipotesis semua disimpulkan boleh uji pernyataannya dan dikeluarkan terus dari teori kecuali dalam pengajian yang ada teori asas dan jenis-jenis pertanyaan kualitatif yang seropa.
I. Jelaskan dan jaga-jaga bila buat perbezaan antara pembolehubah sendirian atau bergantungan dan pastikan jugak pembolehubah-pembolehubah ni jelas kepada para pembaca. Ingat jugak untuk konsisten dalam penggunaan istilah-istilah anda. Kalu sesuai, guna corak ayat yang sama jugak susunan ayat sama dalam semua hipotesis anda.